Još se prethodni prilog nije ni uhvatio kako treba u “globalnu paučinu” a nama je stiglo pismo:
Moram ti reci da si na ovoj odlicnoj fotki koja simbolicki pokazuje "sukob" vrijednosti klasicnog drvenog jedrenjaka i metalno-plasticne konate koja se pod imenom megajahta valja po moru, zapravo slikao jednu zivu LEGENDU!
Ovo sa lijeve strane fotke ti je cuveni "SHAMROCK V" jedini jos postojeci DRVENI brod cuvene J-klase. To su bili brodovi gradjeni izmedju 1930 i 1937 u SAD i Britaniji za tadasnja izdanja "America`s Cup-a" po formuli:
gdje je L duzina broda na vodenoj liniji, S povrsina jedara, a D deplasman broda.
Ukupno je u tih deset godina napravljeno 10 brodova (4 u Britaniji i 6 u SAD) od kojih je "Shamrock V" bio prvi i danas jedini sacuvani DRVENI J-class brod.
Jedrilica je napravljena 1930 u Engleskoj u brodogradilistu "Camper&Nicholson" po nacrtima cuvenog Carlsa Ernesta Nikolsona a narucio je (i platio tada astronomskih milion dolara) ser Tomas Lipton, stastveni jedrilicar, inace vlasnik lanca bakalnica i uvoznik cuvenog "Lipton" caja. U pripremi za nastup na "America`s Cup-u" te je godine pobijedila na 15 od 22 regate na kojima je nastupila.
"Shamrock V" je bio izazivac 1931 u America`s Cup-u, ali je izgubio od brzeg americkoj takodje J-class broda "Enterprise".
Brod je nakon toga promijenio nekoliko vlkasnika, mahom engleskih bogatuna koji su se bavili avio-industrijom, da bi prije Drugog svjetskog rata dospio u ruke jednog Italijana. Zanimljivo je da je rat prezivio sakriven u jednoj vecoj baraci, a 1989 je jahtu potpuno restaurirala nova vlasnica Elizabet Mejer.
"Shamrock V" sada sluzi kao charter jahta za krstarenja, ali i dalje redovno jedri sve vece classic regate na Mediteranu.
Pozdrav!
Ko zna - zna. Naravno piše nam Siniša Luković. A nama ostaje da zaključimo kako pored one stare da “kad stavimo prst u more u kontaktu smo sa cijelim svijetom” važi i da “Na koju god stranu okrenuli objektiv sa prčanjskih ponti – slikat ćemo legendu”
Čitajući ovaj članak naišo sam na nekoliko nepravilnosti, koje bi htio da ispravim, ali ne zlonamjerno.
OdgovoriIzbrišiJedrilica SHAMROCK V je specifične konstuktivne izvedbe, ona nije u potpunosti izrađena od drveta, njena rebra su izrađenja od čelika, na koja je pričvrsćenja mahagoni oplata. Pored toga u brojnim reparacija nje izgled je ostao prilično izvoran, ali ne treba zanemariti das su ugradjena i dva Caterpillar motora svaki po 250 KS. Pored toga ova jedrilica je pretpljela brojna usavršavanja na njenim jedrilicarskim osominama u cilju njihovog poboljšanja. A samim tim je došlo do povećanja njenog deplasmana, pa tako kada se današnji podaci o domenzijama jedrilice zamijene u gore navedenu formulu ona više ne zadovoljava tadašnje jasno definisane propise J – klase.
Takođe bi želio da dodam formulu kuju ste napisa je nepotpuna i neprecizna bez pratećih formula za J – klasu. Razvrstavanje po klasama (od I do S) za jedrilice, kao i uvođenje univerzalnih pravila o klasama izvršio je Nathanael Herreshoff zajedno sa NYYC (The New York Yacht Club) 1903 , koji je i postavio gore navedenu jednačinu i raspodjelu po klasama na osnovu proračunskih dobijenih dužina po toj formuli. Tako da danas kad se izračuna formula dobijena vijednost za ovu jedrilicu nalazi se između J i K – klase. Pored toga treba voditi raćčuna da se u formule ulazi sa Imperijalnim sistemom jedinica. U knjizi Elements of Yacht Design od Norman L. Skene objavljene su sve potrebne formule za izračunavanje i način izračunavanja klase jedrice za American Cup.
Tako da bi se izračunala gore navedena formula potrebno je prvo izračunati korigovanu dužinu vodne linije L(Skice i formule se nalaze u gore navedoj knjizi na str.147 koju mozete naci na internetu u digitalnoj formi).
Vitomir Vujović, Prčanj