10. stu 2009.

Živa legenda

Još se prethodni prilog nije ni uhvatio kako treba u “globalnu paučinu” a nama je stiglo pismo:

Moram ti reci da si na ovoj odlicnoj fotki koja simbolicki pokazuje "sukob" vrijednosti klasicnog drvenog jedrenjaka i metalno-plasticne konate koja se pod imenom megajahta valja po moru, zapravo slikao jednu zivu LEGENDU!
Black Boat 1 

Ovo sa lijeve strane fotke ti je cuveni "SHAMROCK V" jedini jos postojeci DRVENI brod cuvene J-klase. To su bili brodovi gradjeni izmedju 1930 i 1937 u SAD i Britaniji za tadasnja izdanja "America`s Cup-a" po formuli:
formula amerikan kupa gdje je L duzina broda na vodenoj liniji, S povrsina jedara, a D deplasman broda.
Ukupno je u tih deset godina napravljeno 10 brodova (4 u Britaniji i 6 u SAD) od kojih je "Shamrock V" bio prvi i danas jedini sacuvani DRVENI J-class brod.

460px-J_Class_sail_plan ED Duzina 36,58 m, sirina 6,07 m, gaz 4,75 m

 

Jedrilica je napravljena 1930 u Engleskoj u brodogradilistu "Camper&Nicholson" po nacrtima cuvenog Carlsa Ernesta Nikolsona a narucio je (i platio tada astronomskih milion dolara) ser Tomas Lipton, stastveni jedrilicar, inace vlasnik lanca bakalnica i uvoznik cuvenog "Lipton" caja. U pripremi za nastup na "America`s Cup-u" te je godine pobijedila na 15 od 22 regate na kojima je nastupila.

shamrock 2ED

 

"Shamrock V" je bio izazivac 1931 u America`s Cup-u, ali je izgubio od brzeg americkoj takodje J-class broda "Enterprise".
Brod je nakon toga promijenio nekoliko vlkasnika, mahom engleskih bogatuna koji su se bavili avio-industrijom, da bi prije Drugog svjetskog rata dospio u ruke jednog Italijana. Zanimljivo je da je rat prezivio sakriven u jednoj vecoj baraci, a 1989 je jahtu potpuno restaurirala nova vlasnica Elizabet Mejer.


shamrock 1ED

"Shamrock V" sada sluzi kao charter jahta za krstarenja, ali i dalje redovno jedri sve vece classic regate na Mediteranu.

Pozdrav!

Ko zna - zna. Naravno piše nam Siniša Luković. A nama ostaje da  zaključimo kako pored one stare da “kad stavimo prst u more u kontaktu smo sa cijelim svijetom” važi i da “Na koju god stranu okrenuli objektiv sa prčanjskih ponti – slikat ćemo legendu”

Shamrock V ispred Prchanja
KrashShamrock je slikan pred Prčanjom 6.09.2009
 
 
NB

1 komentar:

  1. Čitajući ovaj članak naišo sam na nekoliko nepravilnosti, koje bi htio da ispravim, ali ne zlonamjerno.
    Jedrilica SHAMROCK V je specifične konstuktivne izvedbe, ona nije u potpunosti izrađena od drveta, njena rebra su izrađenja od čelika, na koja je pričvrsćenja mahagoni oplata. Pored toga u brojnim reparacija nje izgled je ostao prilično izvoran, ali ne treba zanemariti das su ugradjena i dva Caterpillar motora svaki po 250 KS. Pored toga ova jedrilica je pretpljela brojna usavršavanja na njenim jedrilicarskim osominama u cilju njihovog poboljšanja. A samim tim je došlo do povećanja njenog deplasmana, pa tako kada se današnji podaci o domenzijama jedrilice zamijene u gore navedenu formulu ona više ne zadovoljava tadašnje jasno definisane propise J – klase.
    Takođe bi želio da dodam formulu kuju ste napisa je nepotpuna i neprecizna bez pratećih formula za J – klasu. Razvrstavanje po klasama (od I do S) za jedrilice, kao i uvođenje univerzalnih pravila o klasama izvršio je Nathanael Herreshoff zajedno sa NYYC (The New York Yacht Club) 1903 , koji je i postavio gore navedenu jednačinu i raspodjelu po klasama na osnovu proračunskih dobijenih dužina po toj formuli. Tako da danas kad se izračuna formula dobijena vijednost za ovu jedrilicu nalazi se između J i K – klase. Pored toga treba voditi raćčuna da se u formule ulazi sa Imperijalnim sistemom jedinica. U knjizi Elements of Yacht Design od Norman L. Skene objavljene su sve potrebne formule za izračunavanje i način izračunavanja klase jedrice za American Cup.
    Tako da bi se izračunala gore navedena formula potrebno je prvo izračunati korigovanu dužinu vodne linije L(Skice i formule se nalaze u gore navedoj knjizi na str.147 koju mozete naci na internetu u digitalnoj formi).

    Vitomir Vujović, Prčanj

    OdgovoriIzbriši