Napomena: Tekst je pisan 2006. godine.
DJAK TIVATSKE BRODOGRADJEVNE ŠKOLE OŽIVIO SREDNJEVJEKOVNI GALION
Možda najpoznatiji produkt Mornaričko-zanatlijske škole tivatskog Arsenala je danas 70-i nešto godišnji Frane Milina, vlasnik malog brodogradilišta „Loger“ u Omišu. Milina je bez konkurencije najkvalitetniji i najpriznatiji graditelj drvenih brodova u Hrvatskoj a u ljeto prošle godine napravio je i remek-djelo svoje karijere duge više od pola vijeka – sa navoza svog malog škvera u more je porinuo repliku dubrovačkog srednjevjekovnog jedrenjaka tipa galion, uradjenu po originalnim nacrtima iz 16.vijeka.
Prvi brod tog tipa koji je zaplovio nakon više od 400 godina, dobio je ime „Tirena“ i služi za prevoz turista. Ovaj ploveći ljepotan u čiju je izgradnju uloženo milion eura, ima tri jarbola dug je 30, širok 7,5 a gaz mu iznosi 2,5 metara. Brod je potpuno identičan originalu iz 16 vijeka sa izuzetkom toga da mu je unutrašnjost opremljena svim tehničkim pomagalima i komoditetom primjerenim putničkom brodu 21 vijeka, a uz četiri križna i jedno latinsko jedro, za pogon ima i dva motora od 250 kilovata.
Inače, Frane Milina je 1948 godine završio kalafatski zanat u Arsenalu u Tivtu da bi kasnije radio i u brodogradilištima u Bijeloj i na Korčuli.
“Kad napraviš brod, to ti je isto ka da si dobija sina, osjećaj koji je teško opisat. Svaki put osjetin ponos kad iz moje radione izadje novi brod. Za taj se brod vežeš i postane ti važan dio života, samo drveni brodovi imaju dušu, sve drugo je beživotno.”- prepoznatljivim dalmatinskim dijalektom objašnjava stari meštar Frane Milina svoju strast i ljubav prema brodovima.
Ovo je IV dio teksta "PLASTIKA UNIŠTILA UMJETNIKE KOJI SU GRADILI BRODOVE OD DRVA" Siniše Lukovića
Nema komentara:
Objavi komentar