Iako se u ovom članku radi o plastičnoj barci ipak mislim da je vrijedno objaviti ga jer njen vlasnik i naš čitalac Milo Perović iz Budve upravo radi na njenom oplemenjavanju veoma skupom TIKOVINOM što rezultira veoma dopadljivim izgledom barke a sigurno i boljom zaštitom te povećava njenu dugotrajnost.
Prenosimo njegov članak i fotografije u cjelosti.
Svoj prvi camac dobio sam sa 12 godina, sa motorom Tomos 10 sveze ofarbanim koritom bila je to najljepsa Elanova Pasara u Prznu, malom selu sa ribarskom tradicijom u blizini Budve. Radosti i lijepih trenutaka provedenih na camcu nije nedostajalo kao ni nerviranja sa Tomosom, mada sa ove distance to su sve slatke muke.
Posto sam krenuo na studije u Beograd barku nije imao ko da cuva pa smo odlucili da je prodamo.
Pet godina kasnije vratio sam se u Crnu Goru i proveo svoje prvo ljeto bez camca. Pred kraj ljeta odlucio sam da se ta greska ne ponovi pa sam krenuo u potragu za Pasarom. Evociran uspomenama iz mladjih dana odlucio sam da to iskljucivo mora da bude Elanova Pasara i ni jedna druga.
Uskoro sam saznao da se jako tesko danas dolazi do Pasare koja je na prodaju po nekoj razumnoj cijeni. Ali kako sreca uvjek prati hrabre desilo se da pronadjem bas tu pasaru koju sam trazio , doduse u malo losijem stanju ali strukrutalno zdravu. Imajuci u vidu da je dugo stajala napolju zub vremena je ucinio svoje pa je bila neophodna kompletna restauracija.
Prvi korak je bio smirglanje. Cijelo korito barke sam osmirglao prvo tracnom smirglom pa zatim i vibracionom sa manjom granulacijom . Potom izgitovao sva manja ostecenja i izlio od plastike teza ostecenja. Nakon temeljnog smirglanja najeo sam spric git u dva sloja i izpolirao vodobrusnim papirom. Nakon toga nanjeo Hempelov prajmer u dva sloja i onda boju takodje od Hempela dvokomponentnu farbu. Farbu sam nanosio kompresorom u dvije ruke s tim sto sam drugu ruku razrijedio sa 10% vise razradjivaca kako bi izvukao sto bolji sjaj.
Nakon cjelog farbanja camca nabavio sam i novu bocnu gumu dok sam drzace na krajevima gume napravio od prohroma. Pajole sam pravio od kuvane bukve a u toku pravljnja pajola dobio sam ideju da provu prekrijem tikovinom.
Tikovina
Poznata kao veoma skupo drvo u startu nigdje nisam mogao da pronadjem dobavljaca u crnoj gori koji ima u svom asortimanu tikovinu. Kod majstora koji se bave postavljanjem tikovine u tivtu dobio sam podatak da oni naplacuju tu uslugu 600 eura po metru kvadratnom. Ekonomski neopravdano pribjegao sam resenju da ipak sam postavim tikovinu.
Interesantna stvar se desila da je upravo nas kucni prijatelj imao odredjenu kolicinu tikovine koja je skinuta sa broad koji je tebalo da se sjece za reciklazu. Tikove letvice koje sam dobio odnjeo sam kod stolara da ih stanji na 1,5 cm debljine. To je bio mukotrpan posao a u jednom trenutku mi se cini da se i stolar pokajao sto je prihvatio to da uradi.
Izuzetno tvrdo drvo tesko za obradjivanje koje stvara specificnu crvenu prasinu koju danima ne mozete da izbacite iz disajnih organa. Kada sam ukrojio i usrafio tikovinu na provu sto je bilo jako naporno imajuci u vidu das sam tikovinu srafio odozdo da se šfrafovi ne bi vidjeli sa gorne strane razmak izmedju letvica je trebalo ispuniti zaptivnom gumom.
Pretrazivanjem na netu pronasao asm da se za tu svrhu koristi Sikafexov silicon oznake 290. Ni malo jeftin silicon , na malu povrsinu kao sto je prova od pasare otislo je oko 5 cjelih tuba. Nakon toga usledilo je smirglanje. Veoma vazna stvar je da prije stavljanja silikona dobro zastitimo drvo jer kad se silikon stvrdne veoma ga je tesko skinuti iz sitnih pora tikovine pa drvo ostavlja utiak kao da je prljavo. Nakon smirglanja tikovinu treba premazati tikovim uljem. Preporucujem sikaflexovo tikovo ulje jer je ono konpatabilno sa silikonom pa vam nece praviti problem prilikom susenja.
Uz ovo pismo vam saljem i fotografije, jedino mi je žao sto barku nisam slikao prije pocetih radova kakao bi imali uvid u kolicinu posla i krajnji ishod , mada se moze primjetiti da je čamac sada kao nov . Ako imate zainteresovanih koji bi voljeli da im se postavi tikovina na provi ili renovira camac tipa pasare vrlo rado bi se prihvatio tog posla.
Moj kontakt telefon je : 069461200
E mail: jenemi85yahoo.com
Lijep pozdrav!
OdgovoriIzbrišiPošto već dugo godina radim u industriji boja i lakova namijenjenih za brodogradnju, a i privatno se bavim uređenjem brodova moram reći da je blog izvrstan.
Samo bih htio napisati jednu malo nadopunu.
Prilikom fugiranja tikovine sa Sikaflex-om 290 potrebno je obavezno staviti Sika primer 290 ( plavi čep). Time se postiže dugotrajnost i izdržljivost fuga.
Inače na tržištu postoji i još bolja masa za fugiranje od 290, ato je Saba Caulk napravljena na bazi MS-polimera što je čini boljom od 290 koja je na bazi poliuretana.
Što se tiče tikovog ulja, bilo koje kvalitetno ulje poznatog proizvođaća ( Sika, Hempel, Veneziani, Star brite, International) je kompatibilno i sa Sabom i sa Sikaflexom 290.
Još samo nešto da kažem ( ako koga zanima), Sikin brodski program kod pravilnog nanošenja masa za fugiranje ili lijepljenja/ brtvenja ( 291, 292, 295 UV) traži postavljanje primera, dok Sabin program to traži samo kod fugiranja tikovine ( palube ) i lijepljenja brodskih prozora!
Jako lijepo! Tikovina je baš tikovina i stvarno izgleda super!
OdgovoriIzbriši