Poštovani prijatelji drvenih barki
Već ranije sam pisao o mom prijatelju Vitomiru Vujoviću inžinjeru brodogradnje
koji upravo sada započinje totalnu rekonstrukciju svoje porodične barke.
Cjeli postupak će mo pratiti dio po dio kako se radovi budu odvijali prateći njegov rad i u slici i u rječi.
Mislim da će ovo biti veoma korisno za sve koji namjeravaju nešto slično preduzeti sa svojim plovilom.
Vitomir je veoma predusretljiv čovjek i uvjek mu se možete obratiti pitanjem na koje će on rado odgovoriti.
Evo prvog djela teksta koji je sam napisao kao uvod u cjeli postupak.
Sadašnja dužina barke preko svega je
4,17 m, maksimalna šitina 1,61 m i gaza 0,30 m. S razlogom sam napisao sadašnja dužina jer je u međuvremenu
barka preživljela jednu reparaciju u kojoj je malo skraćena, ali o tome nešto
kasnije.
Rebra su sasvavljena iz pet djelova,
lijeve i desne lukoće (pjuane, rebrenice), lijevog i desnog capula
(korbe,rebra) i jednog lapaca kojim su spojena lijeva i desna lukoća, a samim
tim i kompletno rebro pri kolumbi (kobilici). Krmeni masiv je bio tako izrađen
da se može jednostavnim prosjecanjem ugraditi propel i unutrašnji motor, iz tog
razloga je masiv bio probušen i rupa zatvorena sa dva čepa, pa je tu vada voda
ležala. Sve je bilo pribijeno pocinčanim brokvama, samo različite veličene u
zavisnosti od namjene. Sa današnjim poznavanjem drvene brodogradnje mogu
slobodno da kažem da je braka jako nekvalitetno gradnjena, ne u konstruktivnom
smislu koliko u pogledu kvaliteta svih material od kojih je građena. Do danas
se barka održala zahvaljujući temeljnom održavanju i velikom broju popravki.
Svi konstruktivni djelovi su izrađeni od masiva hrasta, a madijeri (oplata) i
bankovi (klupe) od borovine. Capuli
(rebra) su građeni od ravnog masiva hrasta bez prirodne krivine pa su jako
često pucali i mijenjani.
Barka je u jednom period bila
posuđena na korišćenje jednoj ribarskoj družini, srećom ne dugi period. Nakon
toga u dosta zapuštenom stanju, moj otac odlučuje da je povede na generalni
remont kod meštra brodograditelja pok. Anta Pilastra, u to doba već vremešnog
čovjeka, pa je obnova potrajala malo duže, ali obnova je odrađena jako dobro.
Obnova je trajala u period između 1995 i 1996. godine, ujedno to je i poslednja
barka koju je mestar Anto rabotao. Bio sam mali ali me već tada drvena
brodogradnja zanimala i često sam odlazio kod meštra da vidim što rabota.
Sjećam se svega kao da je juče bilo i kao da sad čujem riječi meštra : “ Marice
daj malom sok, Marice daj malom keksa, grožđa ili suvih smokava !”. Teške
godine i još teže nabaviti drvo za brodogradnju. Iz ribarkse zadruge u
Baošićima su nabavljeni pontovi molike, koji su služila za popravku njihove
ribarske flote. Ta molika je iskorišćena za zamjenu centi, razmi,
kontramadijera, bankova , verđina i pajula. Zbog jako loseg stanja glava
capula, a nemogućnosti nabavke dovoljne količine građe za kompletnu zamjenu
istih, meštar je sve capule lapacao murovinom u dužini od 20 cm. Ugrađeno je
novo krmeno zrcalo (ploča), ali pošto su madijeri bili istrošeni od silnih
brokava kojima su bili pribije u krmeno zrcalo, meštar nije htio nažontavati
madijere, već je barku malo skratio i
pomjerio krmenu aštu (statvu) i montirao novo krmeno zrcalo. Nanovo prebrokao i
kalafatao barku, vratio ponovo u život.
Godine su prolazile i vremešne korbe
su počele da popuštaju, odnosno naostao je problem jer je barka imala korbi
koje su ugrađene prilikom gradnje barke i onih kojih koje su tokom niza godina
mijenjane, najčešće su mijenjani capuli, dok su lukoće još od izgradnje.
Barka je 2009. godine izvađena na
redovno pituravanje, ali tada primjećujem da brokve sve slabije drže madijere i
da je istrulio gornji dio provene kontraašte (protustatve) i ašte (statve).
Tada odlučujem da otvorim od razme naniže pet madijera i ugradim novi dio
provene kontraašte i ašte, ugradim 4 komplet nova rebra i još nekoliko
madijera, opalim svu barku, prekalafat i pituram. Tako je moja barka ponovo
nakon mjesec i po dana zaplovi u novom sjaju. Ali sam bio jako svjestan u kojem
su se stanju nalazile preostale korbe i krmeni masiv koji je počeo truliti jer
je kroz njega bila probijena rupa za propelersko vratilo još prilikom gradnje
barke i da će brzo doći vrijeme da se to mora promijeniti.
Tako da sam u aprilu ove godine
odlučio, barku ću napraviti što bi rekli defešta novu po ovoj staroj, ali ne
sasvim novu već ću ostaviti kolumbu stare (koja je u više nego odličnom stanju)
da bi se duša i energija stare barke prenijela u novoizgrađenu barku.
Znam da ste nestrpljivi i zato će mo se ponovo javiti za desetak dana sa drugim djelom teksta i slika gdje će se vidjeti dosta toga interesantnog.
Sa poštovanjem Zoran Nikolić
Imate li neki kontakt, trebao bih vašu pomoć.
OdgovoriIzbrišiHvala
Telefon Vita Vujovića je +382 69 607 112
OdgovoriIzbrišiImam problem sa crvom u šijoleti i kolumbi. . Za sada sam digao šijoletu i cca 1 cm kolumbe i vidim da ću morati još dizati, jer neke rupice idu prema gore .
OdgovoriIzbrišiZanima me , ukoliko budem morao dizati još kolumbe , kako je obnoviti na tom dijelu, ukoliko se previše stanji.
Zanima me da li je paljenje let lampom dovoljno ili još moram injektirati otrov u rupice, koje idu prema gore.
Da li netko ima iskustva po tom pitanju.
Brod, izgrađen 1964, pasara sa dograđenom kabinom , obnovljen prije 10 god. dug 6,5 m, a kolumba široka 5,5 cm
Unaprijed se zahvaljujem
Špiro Skoko, Slatine na otoku Čiovu.
Poštovani!
OdgovoriIzbrišiRenovirao bi drvenu barku iz 1973 god. ali neznam gdje i tko još radi takve popravke??? Dali neko zna neki kontakt br???
Lijepi Pozdrav