Ovaj put donosimo nastavak predhodnog teksta Vita Vujovića sa ciljem da ispratimo kompletan proces renoviranja njegove male porodične barke.
Drugi dio teksta prenosimo u cjelosti te ukoliko imate neke komentare ili pitanja slobodno se obratite.
Drugi dio teksta prenosimo u cjelosti te ukoliko imate neke komentare ili pitanja slobodno se obratite.
"Barka je izvađena 5. 4. 2016., autodizalicom na
pontu ispred kuće. Nakon vađenja pristupilo se pranju barke pumpom pod
pritiskom. Treba biti oprezan prilikom pranja barke pumpom pod pritiskom,
pogotovo ako je pumpa mnogo jaka, jer hoće da ošteti drvo pogotovo dok je drvo
još mokro. Barke se prije vađenja nije duži period vremena vozila pa se na
podvodni dio uvatilo dosta lišpida (murave), a na prohromskoj lami (lajsni koja štiti
kobilicu od oštećenja) gdje je otpala antivegetativna zaštita pojavile su se i mušlje.
Cilj je bio pranjem skinuti što više farbe i lišpida sa podvodnog dijela barke, ali
pažljivo da se ne ošteti drvo.
Nakon
toga je barka dobro isprana slatkom vodom da se pokuša što više eliminisati so.
Inače prilikom svakog održavanja, barku je potrebno što bolje oslačiti, jer od
soli sve mašine stradaju, pogotovo šlajferice, jer prilikom šlajfovanja so
zajedno sa djelicima farbe i drveta prolazi kroz samu mašinu. Teško je
eliminisati so koja je ostala u drvetu, ali barem ispiranjem barke se ukloni
onaj površinski dio soli na farbi koja je nastala kristalizacijom morske vode
prilikom sušenja barke. Po završetku rada na barki sve mašine trebalo bi
rastaviti i očistiti, a metalne djelove naprskati WD sprejom.
Prije
samog vađenja sa par brokava na obije strane barke senjata je stvarna vodna
linija, jer je pređašnja vodna linija bila loše izvučena. Može se vidjeti da je
vodna linija u provenom dijelu bila mnogo podignuta. Stvarna vodna linija
kasnije će trebati radi pozicioniranja barke prilikom vađenja linija barke.
Nakon
završenog pranja, pojavile su se kritične mjesta na madijerima u podvodnom
dijelu barke (to su ove crne fleke).Na unutrašnjem dijelu barke ostalo je još
mnogo farbe da bi se moglo utvrditi zatečeno stanje, jedino se mogla izvesti
procjena na osnovu trvroće drveta.
Nakon
završenog pranja barka je uspravljena i obezbijedjena da se ne deformiše i
ostavljena da se suši.
Obnova
barka je planirana primjenom epoxy smole iz tog razloga je potrebno da procenat
vlage u drvetu bude što manji. Danas literatura o primjeni epoxy smola u drvenoj
brodogradnji najčešće spomonji cifru od maksimum 15 % vlage u drvetu, što niže
to bolje, optimalan i realan procenat vlažnosti u drveta je 10 % ±
2 % koji se može postići susenjem u nekom zatvorenom prostoru sa dobrim provjetravanjem,.Postoje
i komore (sušare) u kojima se mogu kontrolisati uslovi pa se taj procenat vlage
u drvetu može još dodatno sniziti.
Proces truljenja drveta je proces oksidacije,
u slučaju drvene barke potpomognut vlagom iz morske vode. Da bi se zaustavio
proces truljenja drveta – oksidacije potrebno je što više izolovati drvo od
kiseonika, a u ovom slučaju i od morske vode. Odnosno drvo „zarobiti“ u što
manjem volumenskom stanju sa što manje vlage u njemu epoxy smolom. Ako uzmemo
za primjer jedan kvadar od drveta (50 x 50 x 100 mm) i njega premazemo epoxy
smolom, a u njemu je ostao procenat vlage veći od 30 % i polovinu uronimo u
vodu, a polovinu ostavimo na suncu. Sunce zagrijava taj komad drveta i vlaga
koja je ostala u drvetu pokušava da ispari, unutar toga komada drveta kako se zagrijava
raste pritisak, jer je premazan epoxy smolom (kao neki tank pod pritiskom) i
usled toga porasta pritiska i „želje“drveta za smanjenjem volumenskog stanja
epoxy smola puca i kroz te pukotine ulazi voda iz uronjenog dijela kvadra. U
konačnici zaštita epoxy smolom sad ima kontra efekat, jer otežava drvetu da se
osuši i zadrzava vlagu, a samim tim pospješuje proces truljenja.
Na
samom početku kad je barka izvađena teško je bilo procijeniti koliko će nje
biti zamijenjeno, samo što se znalo je da će biti zamijenjen kompletan krmeni
masiv i sve korbe (rebra) i madijeri (oplata) koji su dotrajali. Tako da za
precizniju procjenu bilo je potrebno sačekati da se barka prosuši i da se skine
veći dio farbe. Ali vrijeme nije baš išlo na ruku jer su cijeli April i Maj
bili kišoviti, pa je veći dio vremena barka provela pokrivena pod najlonom."
Nema komentara:
Objavi komentar