2. ožu 2013.

OSTVARENJE JEDNOG SNA



  Prva pomisao na to da i sam jednog dana zajedrim svojom barkom pasarom  rodila se zahvaljujući Dux radiu i pozivu od njenog direktora da jednom malo većom jedrilicom pređemo jedan dio Crnogorske obale u sklopu projekta OBALA NAŠIH UNUKA čiji je jedan od sponzora bio i Dux radio.
   Proveli smo jedan fantastičan dan sa prijateljima na jedrilici Milena, a imao sam priliku da za kratko osjetim kakav je to osjećaj upravljati velikom jedrilicom što mi je i usadilo želju da se upustim u ostvarenje ovog projekta, a opet sa moje strane i kao podrška održavanju tradicije drvenih baraka u Boki i upošte na crnogorskom primorju.
   Trudio sam se koliko je to bilo u mojoj moći da primjenim starinske djelove kao što su boćeli od drveta, te djelovi za zatezanje konopa kojima se fiksira jarbol i mnogi drugi djelovi kako bih otrgnuo od zaborava ova lijepa starinska plovila koja se danas uglavnom proizvode od plastike.
  Dakle posjije par godina i mnogo tzv “slučajnosti” u kojeja ne vjerujem jer slučajnosti ne postoje, nešto mog umjeće i puno pomoći od prijatelja u smislu da sam npr, jedro dobio čak iz Zadra, od Mladena Kukolja velikog zaljubljenika u more i brodove, pa putem dobrih savjeta od Vita Vujovića studenta brodogradnje, starinski konopi za boćele su stigli čak iz Sarajeva zahvaljujući još jednom Mladenu i Maji,  pa preko moralne podrške mnogih meni dragih ljudi napokon sam uspio da zajedrim ovom malom pasarom sa ovim tipom jedra za koje mislim da se rjetko a možda i nikako ne može vidjeti na ovom djelu jadranske obale.
 Ovo jedro koje je trapeznog oblika tzv trapezno jedro, ili Treva jedro, ili jedro na macu, karakteristično je područje od Venecije pa sve do Zadra i danas je na tom području veoma rašireno a poznate su regate u kojima ima jako uno učesnika i veoma lijepo izgledaju kad se razapnu između lantina.
  Od Zadra pa sve do naših krajeva u upotrebi je bilo poznato latinsko jedro koje ima samo jednu lantinu i trouglastog je oblika s tim da lantina ne rjetko prelazi po visini vrh jarbola koji nemora biti jako visok što doprinosi stabilnosti barke obzirom da ni jedna od ovih baraka nema produženu kolumbu već uobičajenu kao i svaka barka.
 Danas su sve više u uportebi praktična trouglasta jedra koja su jednom stranom vezana za jarbol a pri dnu ih drži bum sa škotom.












Nema komentara:

Objavi komentar