Poznati
Crnogorski muzičar i veliki ljubitelj jedrenja i dervenih barki Antonije Pušić iliti Rambo Amadeus došao je na ideju da u saradnji sa našim najpoznatijim kalafatom Nenadom
Bokovcem realizuje jedan veoma ambiciozan projekat. Projekat koji koliko mi je
poznato ovdje na našim prostorima još niko nije ni zamislio ni ostvario. Projekat pod nazivom „Solarni
retro jedrenjak“ započeo je kupovinom jednog starog kutera koji se već
nalazi u Nenadovoj radionici.
Za ovakav
jedan projekat potrebno je dosta sredstava a Rambo ne bi bio to što jeste kada
ne bi imao ideja kako i tu malu skalu da preskoči. Pogledajte ovaj video i preatite
realizaciju projekta na našem blogu.
"Jedrenje je poezija kretanja"
Jedrenje nije
snobovsko zajebavanje preskupim brodovima i razmetanje pred sirotinjom koja se
brčka u moru. Danas možete nabaviti polovnu jedrilicu za cijenu auta
starog 10 godina. I odmah jedriti.
Jedrenje je prađede
energetske efikasnosti. Sa svojom jedrilicom nisam za 10 godina potrošio
goriva koliko jedan vlasnik glisera iste dužine sprži za sat vremena.
A pri tom provedem na moru, u plovidbi, višestruko više vremena od
njega , što je valjda i cilj kad imaš plovilo.
Brzina jedrilice mi
je izuzetno važna. Kad vidim neke pijane turiste kako se valjaju na čarteru niz
vjetar stegnutih jedara, srce mi se stegne baš kao i to jedro u rukama
neznalica. Volim kad jedrilica optimalno hvata vjetar, "orca"
oštro u vjetar, precizno siječe talase kao što dobar nož siječe mladi sir, dok
su jedra natrimovana da se na brzini ne gubi ni milimetar.
Volim restauraciju starih, odbačenih stvari.
Obnovio
sam jednu staru gitaru, koju sam našao pored kontejnera za smeće, starog fiću,
kog ovih dana treba da registrujem i s ponosom vozim po gradu. Ugradio
sam mu i plin, da bude Eko Fićo.
Čak sam se palio da restauriram jedan stari BMW motocikl, ali, čim sam osvijestio činjenicu da motocikl nikad nisam vozio, niti me to zanima, brže bolje sam ga poklonio komšiji , pasioniranom motociklisti, uz to vrhunskom autolakireru, koji će imati znanja vremena I živaca da ga dotjera do perfekcije.
Otac mi je bio arheolog, restaurator, potpuno nenamjerno sam pokupio tu pasiju od njega.
Čak sam se palio da restauriram jedan stari BMW motocikl, ali, čim sam osvijestio činjenicu da motocikl nikad nisam vozio, niti me to zanima, brže bolje sam ga poklonio komšiji , pasioniranom motociklisti, uz to vrhunskom autolakireru, koji će imati znanja vremena I živaca da ga dotjera do perfekcije.
Otac mi je bio arheolog, restaurator, potpuno nenamjerno sam pokupio tu pasiju od njega.
Volim Kutere
U vojsci, u Splitu,
davne 1982 , već kao jedriličar takmičar sam dobio prekomandu da pomažem u
obuci mornaričkih oficira u jedrenju I veslanju. Pored modernih jedrilica, tu
su bili I takozvani “kuteri”, elegantne, barke 100 godina stare koje
su, gonjene veslima i čistom ljudskom snagom dostizale nevjerovatnu brzinu od 6
čvorova! Na jedra, u "pola krme" dostizao je i više.
Ljubav prema tom
brodu se nekako ukorijenila , I ja sam nakon 30 godina došao u posjed jednog,
prilično raspalog kutera, čije slike vidite.
Volim planetu Zemlju
Volim ja i čitav
Kosmos, ali Zemlja je najgostoljubivija i najprijatnija teritorija za koju
znam. Vjerovatno ima nekih boljih, ali do njih je za sad nemoguće doći.
Računam da će, ovako atraktivan starinski jedrenjak, sa najmodernijom, a sasvim
pristupačnom tehnologijom, koja zbog starih navika još nema masovnu
primjenu, sa popularnim kapetanom koga mediji temeljno prate, dati
odličan primer i motiv da se pređe na električne motore i solarni pogon.
Možda najvažnija pasija koju imam je borba za čistiju planetu uvođenjem čiste tehnologije. Tehnologija je već tu, ona donosi ogromne uštede u gorivu, novcu, eliminaciji zagađenja. Promjena ljudskih navika je nešto na čemu radim već neko vrijeme, kroz moje javno djelovanje. Užasno je gledati te naftne fleke koje svaki motor sa unutrašnjim sagorijevanjem pušta u manjoj ili većoj mjeri. Uz to, gorivo moraš da kupiš, a sunce sija džabe!
Možda najvažnija pasija koju imam je borba za čistiju planetu uvođenjem čiste tehnologije. Tehnologija je već tu, ona donosi ogromne uštede u gorivu, novcu, eliminaciji zagađenja. Promjena ljudskih navika je nešto na čemu radim već neko vrijeme, kroz moje javno djelovanje. Užasno je gledati te naftne fleke koje svaki motor sa unutrašnjim sagorijevanjem pušta u manjoj ili većoj mjeri. Uz to, gorivo moraš da kupiš, a sunce sija džabe!
A šta to ja 'oću?
Ovaj projekt je
zapravo zbir svih mojih afiniteta, hobija i pasija na jednom mjestu. Ovaj
Solarni jedrenjak je, jednostavno rečeno, prototip mojih snova.
Jedriti sa brodom
dizajniranim prije više od 100 godina, a biti brz jednako kao današnje, moderne
jedrilice, nekako mi se namentulo kao izazov. Stalno maštam kako će se na
regatama kormilari na modernim brodovima pušiti od ljubomore I zavisti kad u
nevjerici budu shvatili da ih je upravo prestigao brod dizajniran 100 godina
prije njihovog.
Jedriti u potpunoj
tišini restauriranim oldtajmerom, koji će biti vrhunac “zelene” tehnologije,
ispred nosa "motornjacima" koji zagađuju more, troše
zalihe kiseonika baš kao njihovi vlasnici zalihe iz novčanika, dok pritom
moraju slušati mumlanje, turpijanje i arlaukanje sopstvenog motora usred tihe
pučine.
Ovaj brod će biti
ogroman podstrek za promjene navika i ako preobrati
samo jednog gliseraša da pređe sa benzina na vjetar, učinili
smo prvi, najvažniji korak za očuvanje Jadrana.
Današnja
tehnologija već omogućuje da na ovom kuteru imam električni motor, i baterije
koje se pune uz pomoć solarnih kolektora. Velika paluba omogućuje bar pet
kvadrata solarnih kolektora, što je više nego dovoljno. Baterije se pune na
sunce čitav dan, a onda motor služi samo za uplovljenje i isplovljenje - i to
ponekad. Volim da isplovljavam i uplovljavam na jedra. Motor je dakle tu za
neke nepredviđene situacije, 1 h autonomije sa brzinom od 5KNT mi je više nego
dovoljno.
Jedan od ciljeva je
i medijsko lobiranje da lučke kapetanije, marine i pristaništa prestanu
da naplaćuju vez i plovidbene dozvole indexirane po dužnom metru plovila, već
po konjskoj snazi motora. Apsurdno je da jedrilica, duga 20 metara, sa motorom
od 150 konja, plaća veću cijenu od motorne jahte koja ima 15 metara i motorčinu
od 3 000 konjskih snaga. Apsurdno je da eko taksa bude ista za
jedrilice koje klize pored obale bez buke i talasa, i motornjake koji oru more,
prave ogromne valove, i u zalivima trajno narušavaju obalu, floru i faunu,
bukom uznemiravaju čitav živi svijet, uključujući i čovjeka.
Ovo je plan razvoja
broda:
Brod će na kraju ipak biti u mom vlasništvu, ali pristup na solarni jedrenjak biće otvoren za sve učesnike u ovom projektu, ekološka udruženja, autore eko emisija i eko projekata, sve radoznale moreplovce koji žele da primjene naš koncept na svojim plovilima.
Dakle, to će biti
ploveće učilo. Sailing educational ship.
Kako bi ovaj brod
zaplovio Jadranom, povećao ekološku svijest ljudi, preobraćivao bahate
gliseraše i omogućio mi da uhvatim inspiraciju na valovima - potrebno mi
je vaše učešće.
Dakle, optimalno je
da u finansiranju ovog projekta učestvuje puno zainteresovanih ljudi,
koji će finansirati po malo, ali pomalo i biti dio projekta, što je i suština
crowdfundinga. Naravno, nikako ne želim da prisiljavam ljude koji su u
egzistencijalnim problemima da se izlažu bespotrebnim troškovima, svakako da
imaju prečih stvari u životu nego što je ovaj projekt.
Ja sam naravno sa
svoje strane pripremio par zanimljivih poklona za sve koji bi ipak
učestovali:
Šta bih vam više
reko, nego hvala što učestvujete u ostvarenju jednog sna koji je čini mi se,
jednako lijep, koliko i koristan za blagotvoran uticaj na društvo i okolinu.
Rambo Amadeus sa
posadom
*** Short English
Summary ***
I will restore an
old navy cutter and create a retro-futuristic sailboat that will promote
sustainable solutions. The reconstructed solar cutter will feature an original
wooden hull and classic rigging and sails combined with a solar-powered engine.
The mission of the boat is to promote clean energy in the Adriatic and it will
be open to organizations fighting for the same cause.
You can support
this cause by picking some of the perks or just by making a donation. If you
need more information, please do not hesitate to contact me.
Thank you!
Rambo Amadeus &
The Crew
Nema komentara:
Objavi komentar