28. lis 2009.

Održavanje drvene barke

Klasičan način: štukom i piturom


DL Mandrac 
Ima neko pravilo koje sam i  ja naucio od starijih ljudi da se drvena barka mora izvuci iz mora najmanje dva puta godisnje radi farbanja podvodnog djela koperom ili drugim bojama koje sprecavaju hvatanje skoljaka, trave, te ne daj boze bise koja moze da unosti kolumbu ili madijere. To je ono obavezno ako hocemo da nam barka dugo traje.

 

Ocisceno
Barku prvo morate izvuc iz mora na neki tiradur, odmah je onako mokru dobro isfregat bruskinom , osloboditi je od skoljaka, i trave i pustiti da se osusi.


Susi se
Dakle kad se barka osusi izvrsi se vizuelni pregled da se ustanovi sto sve treba raditi na njoj. Ako je barka farbana uljanim bojama sigurno ce posle godinu ili dvije ta boja poceti da otpada i da se ljusti pa bi je trebalo de festa ostrugati do drveta i ponovo nanjeti prvo temeljnu dvije ruke a zatim i zavrsnu takodje dvije ruke, postujuci vreme medjupremaznog intervala kako bi se sledeci sloj sjedinio sa predhodnim.


Vizuelni pregled
Poneko stavlja bezbojni lak po bancima razmi i gornjim madijerima i kontramadijerima sto izgleda veoma efektno i lijepo dajuci barci luksuzan izgled ali ni on ne moze trajati dugo jer vrelo sunce i niske temperature zimi te obimne kise i to veoma brzo uniste tako da se i lak mora obnavljati najmanje jednom u dvije godine, bez obzira sto se obicno nanosi cak u 7 ili vise tankih slojeva.


Super Lak
Takodje treba pregledati da li su madijeri dobro pricvrsceni brokvama koje iako pocinkovane vremenom stradaju od rdje a obzirom da se pribijaju u korbe takodje i njih unisti ona ruzina te se cesto moze vidjeti kako korbe pucaju i tako slabe cvrstinu barke. U zadnje vrijeme se pocinkovane brokve zamjenjuju sarafima od prohroma koji ne mogu da zahrdjaju.


Raskavanje
Ali daleko najmukotrpniji posao oko barke je skidanje stare farbe koje se godinama talozila sloj po sloj pa se nakon par godina mora ukloniti. Obicno se to radi plinskim plamenikom kojim se omeksa farba a onda specijalnim rasketama raznih oblika grebe i uklanja stara farba iz svakog coska.


Kalafatavanje
Posto drvo stalno radi bez obzira koliko je staro na madijerima se skoro redovno otvaraju fuge koje prije farbanja treba kalafatati obicno nakatranisanom kucinom. To je nekada u Arsenalu bio poseban zanat i poznati su majstori kalafati koji su veoma vjesto i strucno sa jednostavnim alatom cinili drveni brod nepropusnim za vodu.


Porinuce
Naravno treba provjeriti u kakvom su stanju pajuli, vesla skarmi i skarmaduri te krmeno zrcalo koje trpi vibracije od vanbrodskog motora.

Ispod kolumbe trebalo bi zamjeniti metalnu pocinkovanu ili od nekog drugog materijala traku koja stiti kolumbu od ostecenja u slucaju da je ostecena.

Eto to bi bilo u grubim crtama sta se povremeno mora uraditi na drvenoj barci ako hocemo da nam dugo sluzi.

 

Probna voznja
Vjerujem da ce mnogi citajuci samo ovaj letimican pregled poslova reci neka hvala ja cu radje kupiti plasticnu barku ali bit ce i onih koji znaju da cjene sve pogodnosti koje drvo ima nad plastikom.

Nikolic Zoran

3 komentara:

  1. hvala na detaljnom opisu

    OdgovoriIzbriši
  2. Obožavam drvene barke

    OdgovoriIzbriši